meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Unlikable - Lotte van den Noort

maandag 5 juni 2023

Recensie Unlikable - Lotte van den Noort

Summary De laatste Un-able van Lotte van den Noort, maar hopelijk nog lang niet haar laatste boek.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over Unlikable van Lotte van den Noort, uitgegeven door Hamley Books

Lotte van den Noort

Unlikable

Un-able #3

348 blz.
ISBN: 9789464208955
2023 © Hamley Books
14/4/2023
YA

Lotte van den Noort schrijft al sinds de basisschool. Op haar veertiende publiceerde ze haar eerste verhaal via Boekscout. In 2021 debuteerde ze bij Hamley Books met Unsinkable, haar inmiddels beroemde hervertelling van het verhaal rond de Titanic. Haar tweede boek bij deze uitgever is Unwritable, een verhaal dat van den Noort al eerder schreef en dat de titel Typewriter kreeg. Naast schrijven heeft Lotte van den Noort een eigen bedrijf in illustraties en coverdesign. Unlikable is het laatste boek in de Un-able serie, waarvan alle delen opzichzelfstaande verhalen zijn.

Het verhaal van Unlikable speelt zich af in het Victoriaanse Londen. Eleonora Prime verhuist met haar vader en broer Everett tijdelijk naar Londen omdat hun huis in Canterbury gerenoveerd moet worden. Ze verblijven bij een bevriende familie, de Clifton’s. Zoon Felix is de architect die de renovatie zal begeleiden, maar hij is een arrogante en losbandige jongen waar Eleonora al direct mee in de clinch komt te liggen. Alsof dit alleen al niet zorgt voor genoeg ellende waart er in Londen ook nog eens een sadistische moordenaar rond. Hij heeft het, uiteraard, voorzien op jonge vrouwen. Zijn slachtoffers zijn talrijk, maar wat is eigenlijk het motief van deze opvolger van Jack the Ripper?

Lotte van den Noort, auteur van de Un-able serie

'Zijn schoenen laten bloederige vlekken achter op de versleten houten vloer van de kamer, maar dat deert hem niet. De vloer is wel vaker bedekt met vloeistoffen. (…) De stank is, voor zover dat kan, verdwenen, maar de vlekken zijn niet meer weg te poetsen.’

Zo start de proloog van Unlikable, met de duistere verhaallijn van Junior R. Een moordenaar die Jack the Ripper een kleine jongen laat lijken. Dit perspectief wordt afgewisseld met die van de jonge en onschuldige Eleonora. Keurig opgevoed en voorbereid om ooit iemands perfecte echtgenote te worden, lijkt zij niet op haar plaats in de wereld van de moordenaar. Toch kruisen hun paden vrij onverwacht, en dit heeft enorme gevolgen voor allebei. Door zowel de protagonist als de antagonist uit te werken en aan het woord te laten krijgt het verhaal betekenis en diepgang. Want niets of niemand is in eerste instantie precies zoals het er aan de buitenkant uitziet. Eleonora heeft zich – bijna - neergelegd bij het pad dat voor haar is uitgestippeld, maar snakt vanbinnen naar meer vrijheid. Felix worstelt met zijn familiegeschiedenis en zijn rol daarin. En Junior R. worstelt vooral met alles aan zichzelf. In een echt spannende en gruwelijke finale staan Eleonora en Junior R. tegenover elkaar en wordt een belangrijke strijd gestreden.

Ondanks de meer romantische verhaallijn rond Eleonora is Unlikable beslist het spannendste Un-able boek van de trilogie. Ik heb veel plezier beleefd aan het lezen van dit boek. Wel zijn er wat puntjes die wat beter uitgewerkt hadden kunnen worden. Junior R. is een verknipte en sadistische moordenaar die de lichamen van jonge vrouwen gebruikt als wegwerpartikelen. Hierdoor voelen zijn trauma en motieven uiteindelijk net iets te licht voor de omvang van zijn gruweldaden. Zijn experimenten met het Unlikable gif en de psychische en fysieke gevolgen daarvan wekken de nieuwsgierigheid op, maar worden onvoldoende verklaard in de ontknoping. Ook lijkt me dat de aanduiding 2.0 nog niet gebruikelijk was in de 19e eeuw. Dit zijn echter kleine dingen, het verhaal blijft op zichzelf goed overeind staan en alle verschillende lijntjes komen aan het einde op een verrassende manier bij elkaar.

Unlikable is intrigerend, spannend en boeiend en een meer dan waardige afsluiter van de Un-able reeks. De auteur neemt nu eerst een rustpauze, maar stiekem hoop ik dat het schrijversbloed toch kruipt waar het niet gaan kan en we niet al te lang hoeven te wachten op een nieuw boek.

De Un-able serie van Lotte van den Noort: Unsinkable, Unwritable en Unlikable

Umlikable waardering 4,5****

Met dank aan de uitgeverij voor het beschikbaar stellen van een leesexemplaar van het boek.