meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Maggie Stiefvater - The Raven King

zaterdag 7 mei 2016

Recensie Maggie Stiefvater - The Raven King

Maggie Stiefvater The Raven King
Blue Sargent groeit op binnen een gezin van helderzienden, maar heeft zelf die gave niet. Wel versterkt haar aanwezigheid de spirituele talenten van anderen. Om die reden zit zij vaak bij consulten die haar moeder en tantes geven om de kost te verdienen. Wanneer Blue in contact komt met de rijke Gansey en zijn vrienden Adam, Ronan en Noah wordt er iets in gang gezet, waarvoor haar paranormaal begaafde familie keer op keer heeft gewaarschuwd. Gansey en zijn vrienden zijn studenten aan de prestigieuze school Aglionby en onder zijn bezielende leiding zijn de jongens op zoek naar de dode koning Glendower. De legende vertelt dat de koning een gunst verleent aan diegene die hem wekt uit zijn eeuwenoude slaap. Voor het eerst in haar leven hoort Blue ergens bij, de Ravenjongens nemen haar moeiteloos op in hun groep en de zoektocht wordt ook de hare. Maar Blue draagt een enorm geheim met zich mee dat ze nu juist niet met haar nieuwe vrienden kan delen. Haar leven lang is haar verteld dat ze haar ware liefde zal doden wanneer ze hem kust. En nu is het jaar aangebroken dat ze verliefd zal worden.

The Raven King is het vierde en laatste deel in de Raven Cycle serie van Maggie Stiefvater, waarvan slechts de eerste twee delen zijn vertaald naar het Nederlands. Bij navraag bij de uitgeverij blijkt dat het draagvlak voor de boeken hier niet groot genoeg was. Hoe onbegrijpelijk vind ik dat. Niemand kan een verhaal vertellen zoals Maggie Stiefvater dit kan. Haar schrijfstijl is zo mooi, bijna magisch, net als de gebeurtenissen in haar boeken. Ze heeft het talent om in detail te treden zonder langdradig te worden of de dingen voor te kauwen en haar zinnen zijn zo mooi dat je ze het liefst allemaal twee keer leest. In The Raven King moeten twee belangrijke lijnen tot een einde worden gebracht: het vinden van de dode koning Glendower en de vloek die rust op Blue. En hoewel dit –natuurlijk- gebeurt voelt de manier waarop niet helemaal bevredigend. Waar de spanning zich drie boeken lang is blijven opstapelen en alle gebeurtenissen altijd logisch waren voelt het einde bijna als een anticlimax. In één klein hoofdstuk eindigt de zoektocht naar de geliefde dode koning, waarna een heleboel chaotische magie losbarst om de voorspelling rond Blue te laten uitkomen.

Nu lijkt het alsof The Raven King geen goed boek is, maar niets is minder waar. Het is een geweldig boek, net als de andere drie delen. Ook dit boek wordt gedragen door de personages, de magie en de prachtige vertelkunst. Vanaf het eerste deel was het immers al duidelijk dat de serie draait om de karakters en de ontwikkelingen tussen hen en niet zozeer om de mogelijke uitkomst van de zoektocht. The Raven Cycle is een serie dat je na het lezen heel lang niet meer los laat. Blue, Gansey, Ronan, Adam en Noah voelen na vier boeken zo vertrouwd en levensecht dat het niet mee valt om ze los te moeten laten. Maggie Stiefvater heeft de gave je alles te laten geloven, ook al weet je best dat niet alle magie uit haar boeken echt kan bestaan. De hele serie is van een uitzonderlijke klasse, elke zin een kunststukje op zich en gevuld met ongelofelijke realistische personages en betoverende magie.

Het laat de lezer (mij in ieder geval) achter met het gevoel dat je méér wilt van dit. Veel meer.

Maggie Stiefvater Raven jongens Maggie Stiefvater Dromendieven Maggie Stiefvater Blue Lily Lily Blue Maggie Stiefvater The Raven King