meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Elizabeth Brundage - Alles houdt op te bestaan

maandag 4 juli 2016

Recensie Elizabeth Brundage - Alles houdt op te bestaan

Summary Alles houdt op te bestaan las ik voor Vrouwenthrillers. Niet alledaags, wel bijzonder
Elizabeth Brundage Alles houdt op te bestaan
Alles houdt op te bestaan voert de lezer naar het fictieve plaatsje Chosen, ten noordoosten van de staat New York eind jaren 70. George Clare belt verward aan bij de buren met zijn driejarige dochtertje Frannie in zijn armen. Na een lange werkdag is hij thuisgekomen waar hij zijn dochter huilend in de hal heeft aangetroffen en zijn vrouw Catherine in de slaapkamer, met een bijl in haar hoofd. Er gebeurt niet zo veel in het kleine stadje, dus vermoedt sheriff Lawton het voor de hand liggende: George Clare heeft zijn vrouw vermoord. Maar is dit wel zo? Is George werkelijk zo meedogenloos dat hij zijn dochtertje een hele dag alleen zou laten met een lijk in huis?

Dit boek las ik voor Vrouwenthrillers en de recensie is ook hier te vinden.

Na de moord op Catherine Clare springt het verhaal vervolgens terug in de tijd om de gebeurtenissen te beschrijven in de periode voorafgaand aan de moord. De verhuizing van het jonge gezin Clare naar de oude boerderij van Hale, waar zich eerder al een tragedie heeft afgespeeld waarbij de broers Eddy, Wade en Cole als wezen zijn achtergebleven.
Het boek bestaat uit vijf delen, waarbij regelmatig wordt gewisseld van perspectief tussen verschillende inwoners van Chosen. Dit levert een compleet en diepgaand beeld op van de verschillende hoofdpersonages. Vooral Catherine en Cole komen tot leven om zich vervolgens te nestelen in het hart van de lezer. In het laatste deel wordt weer vooruit gesprongen, waarbij een inmiddels volwassen Frannie terugkeert naar Chosen. Het is tijd voor haar om eindelijk de confrontatie aan te gaan met haar traumatische verleden. De auteur geeft hier de lezer nog wat stof om over na te denken, maar volledig uitsluitsel geeft ze niet. Zo gaat het ook soms in het echte leven, niet elke vraag kan worden beantwoord en we zullen moeten accepteren dat het leven niet altijd rozengeur en maneschijn kan zijn.

"Het huwelijk, met zijn lopend buffet van desillusie"

Alles houdt op te bestaan is het derde boek van de hand van Elizabeth Brundage, en tot nu toe de enige die in het Nederlands is vertaald. Ondanks het spannende begin is dit geen boek met de bekende thrillerelementen, maar een prachtige, goed uitgewerkte en

Elizabeth Brundage
gedetailleerde roman over de invloed van een huwelijk dat nooit had moeten plaatsvinden op een kleine, hechte gemeenschap. De schrijfstijl is ook afwijkend van wat thrillerlezers gewend zijn. Brundage gebruikt geen leestekens in de dialogen en soms schrijft ze deze ook achter elkaar door. Om hier niet in verdwaald te raken zal de lezer hoofd en aandacht er dus goed bij moeten houden. Alles houdt op te bestaan is geen standaardwerk, maar de lezer die zich er aan waagt zal na afloop beloond worden met een prachtig en ontroerend verhaal.

Elizabeth Brundage - Alles houdt op te bestaan (All Things Cease To Appear)
uitgever: Overamstel
480 pagina's