meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Lars Kepler - Jager

maandag 24 april 2017

Recensie Lars Kepler - Jager

Summary Jager is, na Stalker uit 2014, de zesde thriller met Joona Linna in de hoofdrol en Ik ben dol op dit personage.
Lars Kepler Jager Joona Linna Cargo

Jager is, na Stalker uit 2014, de zesde thriller met Joona Linna in de hoofdrol. Wij fans hebben er lang op moeten wachten en wat is het heerlijk om weer een hele dikke Joona Linna in handen te hebben. Ik ben dol op dit personage en de boeken van het schrijversechtpaar Alexandra Coelho en Alexander Ahndoril zitten elke keer weer hartstikke goed in elkaar. Behalve een goed plot en heel veel spanning zijn ze ook altijd weer in staat het verhaal bij vlagen echt eng te laten zijn. Wat spanning in boeken betreft ben ik geen watje meer, maar de boeken van Kepler lees ik toch liever niet wanneer ik s'avonds alleen thuis ben.

In Zweden wordt de minister van Buitenlandse Zaken vermoord. De veiligheidsdienst de Säpo en daarmee Saga Bauer, is als eerste ter plaatse om de plaats delict uiterst efficiënt veilig te stellen. Er wordt gedacht aan een terroristische aanslag, maar de moordenaar heeft een getuige achtergelaten. Deze getuige heeft de naam Ratjen opgevangen, een man die zich in de gevangenis bevindt. Wie zich ook binnen cel muren bevindt is ex- rechercheur Joona Linna. Hem wordt een deal aangeboden in ruil voor zijn tijdelijke medewerking aan het onderzoek. Wanneer er meer moorden worden gepleegd raken Joona en Saga er steeds meer van overtuigd dat ze te maken hebben met een zogenaamde spree killer. Langzaam ontrafelen Joona en Saga het motief van de man die zich de Konijnenjager noemt en wat volgt is een race tegen de klok om de andere potentiële slachtoffers te redden.

Na een uitstapje in 2015 met Playground is Lars Kepler nu weer teruggekeerd naar de held die van het schrijversechtpaar één van de meest populaire Scandinavische auteurs heeft gemaakt. Jager is inmiddels alweer het zesde deel met Joona Linna als hoofdpersoon. Dit keer niet als officieel rechercheur, maar daardoor niet minder nadrukkelijk aanwezig.

Jager is een dik boek met meer dan 500 pagina’s. Eenmaal in het verhaal kunnen het er niet genoeg zijn, elke zin lijkt erin te horen en alles heeft betekenis. Kepler heeft een enorm aantrekkelijke schrijfstijl, vol details zonder de vaart uit het verhaal te halen. Het is ook één van de weinige auteurs die een spanningsboog voortdurend aangespannen kunnen houden tot op een punt waar spanning soms zelf omslaat in angst. Na Stalker is ook Jager geen boek dat je wilt lezen wanneer je s ’avonds alleen thuis bent. Het verhaal is geschreven in de tegenwoordige tijd en wisselt regelmatig van perspectief, waardoor de lezer bijna het boek ingetrokken wordt. De plot is ijzersterk en alle zijpaden die bewandeld worden komen aan het eind keurig bij elkaar. Het maakt helemaal niks uit dat de lezer op driekwart van het boek al weet wie de dader is, de spanning wordt juist nog verder opgevoerd om vervolgens de finale nauwgezet uit te werken.

"Stukken schedelbot en grijs weefsel spatten over de keukenvloer, tot in de eetkamer, landen als een motregen op rugleuningen, de tafel en de schaal met fruit".

Voor meer kennis van met name hoofdpersoon Joona Linna is het leuker om de andere delen gelezen te hebben, maar het is ook mogelijk om Jager los hiervan te lezen. De auteur grijpt weinig terug op eerdere gebeurtenissen en wanneer dit wel zo is, is dit met heel weinig extra informatie. Voor de fans leest dit soms lastig, want niet alle details zijn even gemakkelijk uit het geheugen weer op te diepen. Jager sluit af met een epiloog die niet echt duidelijk is (voor mij althans), maar wel een volgend deel belooft. En daar zou iedere thrillerliefhebber heel vrolijk van moeten worden! Een goed plot, uitgewerkte karakters, een hoge spanningsboog en veel vaart, alles wat een goede thriller nodig heeft is wat Jager de lezer geeft.

Jager las ik voor VrouwenThrillers

Lars Kepler Joona Linna Jager Cargo

Lars Kepler - Jager ( Kaninjägaren)