meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Guillaume Musso - Het meisje uit Brooklyn

maandag 19 juni 2017

Recensie Guillaume Musso - Het meisje uit Brooklyn

Summary Drie weken voor hun huwelijk zijn schrijver Raphael Barthélémy en zijn vriendin Anna Becker op vakantie aan de Côte d’Azur. Anna is erg gesloten over haar jeugd en ingegeven door de angst een verkeerde beslissing te nemen zet Raphael haar onder druk. Daarop laat zij hem een foto zien en zegt daarvoor verantwoordelijk te zijn.
Guillaume Musso Het meisje uit Brooklyn AW Bruna

De Fransman Guillaume Musso heeft al aardig wat titels op zijn naam staan, toch las ik nog niet eerder wat van hem. Uitgever AW Bruna stelde mij in staat om eens kennis te maken met deze succesvolle auteur door het toesturen van een recensie-exemplaar, waarvoor mijn dank.

Drie weken voor hun huwelijk zijn schrijver Raphael Barthélémy en zijn vriendin Anna Becker op vakantie aan de Côte d’Azur. Anna is erg gesloten over haar jeugd en ingegeven door de angst een verkeerde beslissing te nemen zet Raphael haar onder druk. Daarop laat zij hem een gruwelijke foto zien en zegt daarvoor verantwoordelijk te zijn. Geschokt neemt Raphael de benen, maar hij krijgt al snel spijt van zijn overhaaste beslissing en gaat terug naar het hotel. Hij is bereid Anna’s verhaal aan te horen, maar ze lijkt al vertrokken te zijn. Terug in Parijs brengt Raphael direct een bezoek aan het adres van Anna, maar ze is nergens te vinden. Hij schakelt de hulp in van zijn buurman, vriend en ex-politieman Marc Caradec om Anna op te sporen.

Het meisje uit Brooklyn schakelt meteen door naar de hoogste versnelling wanneer Raphael en Marc al snel een ontdekking doen die wijst naar het verleden van Anna. Ze besluiten unaniem om de politie niet in te schakelen, maar om zelf eerst op onderzoek uit te gaan. Dit brengt Raphael naar de Verenigde Staten, terwijl Marc in Frankrijk blijft om vanuit daar het onderzoek voort te zetten. Het verhaal schakelt tussen hen beiden waardoor je als lezer talloze puzzelstukjes in de schoot krijgt geworpen. Elk antwoord levert weer een nieuwe vraag op, waarbij wel aangemerkt mag worden dat sommige juiste vragen en antwoorden wel erg gemakkelijk komen. Het tempo ligt erg hoog waardoor er wat minder ruimte overblijft om echt de diepte in te gaan met sommige karakters. In het geval van Raphael vind ik dit wel jammer, hij is één van de hoofdpersonen en zijn persoonlijkheid blijft nu wat onderbelicht.

Het boek is opgebouwd uit verschillende delen en de zoektocht naar Anna duurt drie dagen. Ieder hoofdstuk heeft een prachtig en passend citaat als titel en Musso hanteert een mooie schrijfstijl. Samen met alle actie leest Het meisje uit Brooklyn prettig en snel en voelt het boek als een echte pageturner. De ontknoping, hoe verrassend en onverwacht ook, voelt enigszins abrupt. Het hele boek is als een zoektocht met steeds kleine stukjes informatie die je probeert op de juiste plek te leggen. Juist omdat alle informatie zo mondjesmaat wordt weggegeven voelt het einde als teveel ineens. Een zo mooi gedoseerd verhaal hoort een afsluiting te hebben die wat mij betreft wat langzamer uitgewerkt had mogen worden.

Het meisje uit BrooklynVoor mij was Het meisje uit Brooklyn een eerste kennismaking met het werk van Guillaume Musso. Ik ben onder de indruk van zijn mooie schrijfstijl en de manier waarop hij sfeer heeft aangebracht in dit boek. Zowel de belevenissen van Raphael in Amerika als de naspeuringen van Marc in Frankrijk doen heel realistisch aan. Ik vond Het meisje uit Brooklyn een prettig boek, spannend, soms gruwelijk en –zeker aan het eind- ontroerend.

Guillaume Musso - Het meisje uit Brooklyn (La fille de Brooklyn)
315 blz.
Uitgever: AW Bruna, 2017