meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Clare Mackintosh - Ik zie jou

maandag 12 juni 2017

Recensie Clare Mackintosh - Ik zie jou

Summary Ik zie jou is, na het superdebuut Mea Culpa, de tweede thriller van de Engelse Clare Mackintosh.
Clare Mackintosh, Ik zie jou, De Fontein
Ik zie jou is, na het superdebuut Mea Culpa, de tweede thriller van de Engelse Clare Mackintosh. Ik heb het boek al een tijd geleden gelezen, als voorbereiding op de lunch met Clare die georganiseerd was door de uitgeverij De Fontein. Aangezien het boek pas geleden officieel in Nederland is uitgekomen, kan de recensie nu online gezet worden. Ik zie jou was voor mij de eerste kennismaking met het werk van Clare en wel zodanig dat ik Mea Culpa er bijna direct achteraan heb gelezen. Wanneer collega's wel eens vragen of ik nog iets leuks heb gelezen en wat tips heb, zijn deze boeken de eersten die ik promoot.

Zoë Walker reist elke dag met de Londense metro van en naar haar werk. Op een dag ziet ze bij de zoekertjes een foto van zichzelf waarin ze zich aanbiedt in een chatbox. Eenmaal thuis raakt ze door de reacties van haar kinderen en partner minder overtuigd. Het bijbehorende telefoonnummer en website leveren geen informatie op. De volgende dag leest Zoë in de krant een bericht van een diefstal in de metro en ze herkent het slachtoffer. Ook van deze vrouw stond de foto in de Gazette, voordat haar sleutels uit haar tas werden gestolen. Ze besluit de politie hierover in te lichten, maar wordt pas serieus genomen wanneer ze in contact komt met agente Kelly Swift. Kelly werkt bij de British Transport Police, maar ziet een verband en vraagt overplaatsing aan naar het moord onderzoeksteam. Wanneer er meer slachtoffers gelinkt kunnen worden aan foto’s in de krant twijfelt al snel niemand er meer aan dat deze zaken met elkaar in verband staan. Maar hoe en waar te beginnen met zoeken?

In ons huidige leven zijn we eraan gewend geraakt alles te delen met de wereld via de sociale media. Via foto’s, statusupdates en berichtjes laten we voortdurend weten waar we zijn en wat we doen. Dit gecombineerd met een vaste dagelijkse routine maakt ons kwetsbaar en wordt het eenvoudig voor een dader om zijn of haar slachtoffers te kiezen. In Ik zie jou, het tweede boek van de Engelse Clare Mackintosh, worden de gebeurtenissen aangedreven vanuit deze gedachtegang. Het moment waarop duidelijk wordt hoe de dader in Ik zie jou slachtoffers kiest raakt hoofdpersoon Zoë compleet paranoïde. Clare Mackintosh is er heel goed in geslaagd dit gevoel over te brengen op de lezer, want op een bepaald moment is niemand, maar dan ook echt niemand, meer te vertrouwen. De spanning loopt dan behoorlijk op en de dader komt dan –voor mij dan- als een complete verrassing.

Ik zie jou heeft twee vrouwelijke hoofdpersonen: Zoë en Kelly. Beide zijn goed uitgewerkt, maar Zoë is meer af waardoor Kelly de meest interessante wordt van de twee. Ze heeft een roerig verleden en hoewel ze stappen in de goede richting zet is ze hier nog niet klaar mee. Ik denk dat er nog wel veel meer te vertellen valt over Kelly en aangezien zij de sterke arm van de wet vertegenwoordigt zou het leuk zijn om haar in een ander boek nog eens terug te zien. Het verhaal wordt verteld vanuit Zoë (ik perspectief) en Kelly (derde persoon), maar regelmatig verschijnen er stukjes in cursief vanuit de dader. Wanneer het boek uit is en je dus weet wie dit is voel je direct de behoefte om die pagina’s te herlezen om te kijken of je misschien aanwijzingen hebt gemist. Maar nee, dat is niet zo. Mackintosh heeft er gewoon voor gezorgd dat je als lezer alle kanten opkijkt, behalve de goede. En wanneer dit alles nog niet genoeg is volgt er nog een allerlaatste plottwist die eigenlijk alles dat je net hebt gelezen weer op losse schroeven zet. Knap gedaan!

Ik mocht Ik zie jou lezen als vooruitleesexemplaar in aanloop naar een ontmoeting met de auteur. Clare Mackintosh is een hartstikke leuke vrouw met een goed verhaal en een flinke dosis humor. Het was superleuk om haar te ontmoeten en meer te weten te komen over het schrijfproces en de inspiratie die geleid hebben tot dit boek.

Ik zie jou, De Fontein uitgeversIk zie jou is een super spannende thriller die maakt dat de lezer voortdurend over de schouder kijkt en aan alles begint te twijfelen. Een bijna akelig realistisch verhaal met geweldige plottwists, dit is een enorme aanrader!

Clare Mackintosh - Ik zie jou (I See You)
384 blz.
uitgeverij De Fontein