meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Samuel Bjørk - De jongen in de sneeuw

maandag 12 november 2018

Recensie Samuel Bjørk - De jongen in de sneeuw

Samuel Bjørk, Luitingh Sijthoff

Samuel Bjørk
De jongen in de sneeuw (Gutten som elsket rådyr)

368 blz.
uitgeverij Luitingh Sijthoff
ISBN: 9789024565597

vertaling: Renée Vink

2018

De jongen in de sneeuw is de opvolger van Ik reis alleen uit 2015 en De doodsvogel uit 2016. Samuel Bjørk is het pseudoniem van Frode Sander Øien, een toneelschrijver en singer-songwriter afkomstig uit Oslo. Zijn debuut maakte hem in één klap een van de meest populaire auteurs van zijn thuisland Noorwegen en eigenlijk ook daarbuiten. De cover is ingetogen en past perfect bij die van de vorige boeken.

In De jongen in de sneeuw maken alle bekende personages uit de vorige twee boeken weer hun opwachting. Munch heeft een poosje vrijaf gehad om zich om zijn dochter Miriam te bekommeren die in het vorige boek gewond is geraakt. Mia Krüger is stilletjes onder behandeling geweest voor haar verschillende verslavingen en verheugt zich op een verre vakantie. Een bizarre moord trekt Munch echter weer terug naar zijn werk en hij weet direct dat hij zijn oude team nodig heeft. Mia kan de verleiding niet weerstaan, maar is nog erg kwetsbaar. Ze heeft het regelmatig moeilijk en wanneer er opnieuw een spoor lijkt te zijn die verband houdt met haar overleden zus trekt ze het bijna niet meer. Ook het privéleven van John Larsen, alias Curry, blijft onstuimig en zorgt ervoor dat hij zijn werk nauwelijks nog naar behoren kan uitvoeren. Munch is zoals altijd in zichzelf gekeerd en vertrouwt blindelings op de vaardigheden van zijn team zonder te zien wat er recht onder zijn neus gebeurt.

Samuel Bjørk, Harald Øren
De ontwikkeling en groei van de belangrijkste personen nemen een groot deel van het boek in beslag. Dit is ook belangrijk omdat de verschillende persoonlijkheden van grote invloed zijn op het verloop van het onderzoek. De eerste moord wordt al snel opgevolgd door de tweede en een derde en de dader laat genoeg aanwijzingen na die echter moeilijk te duiden zijn. Totdat de moordenaar zelf een doorbraak forceert waardoor de gebeurtenissen in een stroomversnelling raken. De auteur stuurt de lezer in eerste instantie natuurlijk een totaal verkeerde kant op om vervolgens compleet van richting te veranderen. De uiteindelijke plot is goed, maar had wel wat nauwkeuriger uitgewerkt mogen worden. De ontknoping komt te snel en te gemakkelijk waardoor dit op het randje van de geloofwaardigheid komt te hangen. Daarentegen is de proloog geweldig en wordt samen met de titel pas op het allerlaatste moment duidelijk.

De jongen in de sneeuw is door de aard van de moorden, de ontwikkeling van de hoofdpersonen en de ontzettend prettige schrijfstijl van Samuel Bjørk misschien geen enorme verrassing geworden, maar wel een boek dat de lezer continue aanspoort tot verder lezen.

foto auteur ©Harald Øren

De jongen in de sneeuw van Samuel Bjørk mocht ik lezen voor Vrouwenthrillers.