meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Arine Prins & Hugo Verkley - Moord in Zuid-Afrika

maandag 28 januari 2019

Recensie Arine Prins & Hugo Verkley - Moord in Zuid-Afrika

Arine Prins, Hugo Verkley, Sweek

Arine Prins & Hugo Verkley

Moord in Zuid-Afrika

217 blz.
SweekPublishing

ISBN: 9789463672528

2018

"Mensen zouden meer als zebra's moeten zijn, die zijn zwart én wit"

De Utrechtse Hugo Verkley is journalist en antropoloog, hij tekent de verhalen op van mensen met een bijzonder levensverhaal. Hij wil hiermee de mensen achter het verhaal een gezicht geven.In Moord in Zuid-Afrika: het waargebeurde verhaal over de dood van Peet van Es vertelt hij aan de hand van de verhalen en herinneringen van Arine Prins het levensverhaal van de Schiedammer Pieter-Jan (Peet) van Es. Zoals de titel van het boek al vermeldt is het een tragisch verhaal dat eindigt met de dood van Peet.

Wanneer Peet en Arine elkaar ontmoeten is het bijna liefde op het eerste gezicht. Arine heeft net een vervelende relatiebreuk achter de rug en Peet is zelfs nog getrouwd, maar dit houdt hen niet uit elkaar. Samen krijgen ze twee kinderen, Beer en Sterre. Op een dag besluiten ze het benauwde Nederland achter zich te laten en kopen een huis in het weidse, prachtige Zuid-Afrika. Zonder veel zaken geregeld te hebben vertrekken ze met hun kinderen en huisdieren naar hun boerderij in Barberton in de Kaap Vallei, vlak bij de grens met Swaziland. Het oorspronkelijke plan was om een Bed & Breakfast te openen en excursies in de omgeving te organiseren. Dit werd echter niet echt een succes, doordat Arine en Peet de routine ervan snel zat werden. Van reisleider, cameraman, piercer, tatoeëerder tot bouwvakker, alles pakte Peet aan om aan de kost te komen. Financiële moeilijkheden zijn er al die jaren geweest, want Peet kreeg geen werkvergunning waardoor hij vaak illegaal aan het werk was.

Uiteindelijk wonen Arine en Peet met hun kinderen 18 jaar in Zuid-Afrika. Ze maken er veel vrienden, organiseren veel feestjes en genieten van hun vrijheid. Een keerzijde is er echter ook, ondanks dat de Apartheid al jaren geleden is afgeschaft blijft het onrustig in het land. Naast de constante zorg om de financiën is het onderwijs er erg slecht, belanden Peet en zoon Beer in de gevangenis en wordt dochter Sterre misbruikt door een buurman. Zuid-Afrika blijkt er niet hetzelfde uit te zien als in hun dromen. De maat is vol wanneer het gezin steeds meer het gevoel krijgt dat ze in de gaten worden gehouden en dat er 's nachts vreemden over hun erf rondlopen. Nieuwe plannen worden gemaakt en Arine en Peet willen Zuid-Afrika inruilen voor een leven op Ibiza. Dan slaat het noodlot toe en worden Arine, Peet en een vriend in huis overvallen door vijf gemaskerde mannen. Urenlang worden ze mishandeld en wanneer de overvallers er vandoor gaan blijkt het voor Peet te laat. Hij sterft uiteindelijk in de armen van Arine.

Het boek Moord in Zuid-Afrika is opgebouwd uit de verhalen en herinneringen van Arine Prins en haar kinderen. Door het waargebeurde karakter voelt het ongepast om het boek spannend te noemen. Het begint met de nacht van de overval, geschreven in cursieve tekst.
Moord in Zuid-Afrika, Sweek, Hugo Verkley
Dit herhaalt zich een aantal keer waardoor je als lezer pas op het einde weet hoe de overval heeft plaatsgevonden en wat er precies is gebeurd.
Schokkend, daar is geen ander woord voor. Als lezer leef je intens mee met de verschrikkingen die Arine en Peet overkomen. Frustrerend is het dat onduidelijk blijft waarom Peet is vermoord en Arine en de huisvriend niet.

Later wordt duidelijk dat het gezin het slachtoffer is geworden van een zogenaamde plaasmoord: een aanval op het erf van een meestal blanke boer met dodelijke afloop. In Zuid-Afrika is 70% van de landbouwgrond in handen van blanken, terwijl ongeveer 80% van de bevolking zwartgekleurd is. Dit leidt steeds vaker tot uitbarstingen van geweld. Het is vreselijk wat deze familie daar is overkomen en het is goed dat het is gedocumenteerd.

Moord in Zuid-Afrika is het waargebeurde verhaal van een gezin dat in het land van hun keuze een bestaan probeerde op te bouwen, maar in plaats daarvan te maken kreeg met iets zo vreselijks dat je niemand zou toewensen. Geschreven in de nuchtere, Rotterdamse stijl van Arine is het een boek dat je in één ruk uitleest.

Met dank aan Sweek voor het aanbieden van een recensie exemplaar.

foto © Guus Schoonewille voor het AD