meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie: Lucht - Lara Reims

zondag 14 maart 2021

Blogtour recensie: Lucht - Lara Reims

Summary Vandaag mijn bijdrage aan de blogtour rond Lucht, de futuristische YA van Lara Reims.

Recensie door De boekenfabriek over Lucht, geschreven door Lara Reims voor de blogtour van Hamley Books

Lara Reims

Lucht

350 blz.
ISBN: 9789463967617

“Wat heeft het voor nut om iets te ontdekken, als je er niets mee kunt doen?”

Romi en Ciro, Mars en Aarde

De 15-jarige Romi maakt samen met een klein clubje van mensen en robots deel uit van de eerste kolonie die is gesticht op Mars. De kolonisten werden bevoorraad door missies vanaf de aarde en het plan was om een toevluchtsoord te bouwen voor wanneer de toestand op aarde dit noodzakelijk zou maken. Op een dag echter valt het contact met de aarde weg en is de toekomst van de Marsbewoners onzeker geworden. Romi heeft maar één droom en dat is naar de aarde vertrekken, maar het zuinig omgaan met de nog aanwezige energie is de enige prioriteit van de groep geworden. Wanneer ze in contact komt met Ciro die op aarde woont raakt Romi vastbesloten haar droom waar te maken.

SF liefhebber

Lara Reims, Hamley Books, Lucht
De in Roemenië woonachtige Lara Reims schreef eerder de succesvolle trilogie over Rémi, waarvan het eerste deel Upgrade vorig jaar werd genomineerd voor de debuutprijs van de Jonge Jury. Net als de boeken over Rémi is Lucht een futuristisch verhaal dat zich in de meer of mindere nabije toekomst afspeelt. Tot op heden is er nog nooit een bemande ruimtereis naar Mars ondernomen, maar dat neemt niet weg dat dit idee niet al heel lang de fantasie van de mens prikkelt. In ieder geval die van de auteur, want in Lucht draait het om technologische vooruitgang en op welke manier deze in staat zal kunnen zijn ons leven te beïnvloeden.

Lucht valt in eerste instantie op door de mooie cover die niet heel erg YA-achtig aandoet. Na het lezen van het boek blijkt de titel goed gekozen. De blauwe lucht op aarde en de onleefbare lucht op Mars, de opluchting die Romi ervaart wanneer ze vertrekt naar de aarde en de lucht die Ciro krijgt wanneer hij eindelijk ontdekt wat hem anders maakt. Het boek bestaat uit vijf delen en een epiloog, waarbij het verhaal wordt verteld in de derde persoon vanuit de perspectieven van Romi en Ciro die elkaar per deel afwisselen. De moeilijkheden waar Romi zich voor gesteld ziet zijn van een hele andere aard dan die van Ciro, toch worstelen ze allebei met het gevoel dat ze niet op hun plek zijn. Romi verlangt naar de aarde, terwijl Ciro droomt van ruimtereizen. Wanneer ze met elkaar in contact komen voelt dit voor beiden als het vinden van hun zielsverwant. Op aarde is het leven na de zogenaamde Gamechanger ernstig veranderd. Fysiek contact is niet langer vanzelfsprekend en hygiëne is van het grootste belang. Dit klinkt akelig bekend in de oren.

Corona en de toekomst

‘Hij weet dat hij niet te dicht bij mensen in de buurt moet komen, veel mensen die de periode vlak voor de Gamechanger hebben meegemaakt, hebben daar een enorme angst aan overgehouden. Toen maakten mensen elkaar ziek.’

De Gamechanger is uiteraard een verwijzing naar de huidige Corona crisis. De auteur schetst een samenleving die zich min of meer heeft aangepast aan een andere manier van leven. De manier waarop Ciro leeft is niet zoals we dat gewend waren, maar is ook niet in elk opzicht verschrikkelijk. Hiermee geeft het verhaal hoop dat er ook aan deze situatie ooit een einde zal komen en biedt het tegelijkertijd een visie op hoe het in de toekomst kan zijn. Lucht is een boek dat aansluit bij de belevingswereld van jongeren van nu. Waarschijnlijk fantaseren veel van hen op dit moment dat ze deze wereld konden inruilen voor een andere. Lucht is voor mij de eerste kennismaking met de boeken van Lara Reims. Haar schrijfstijl is prettig met regelmatig mooie zinnen en quotes. Haar hoofdpersonen heeft ze realistisch neergezet, ze wekken sympathie op en het is niet moeilijk met ze mee te leven. De in het verhaal verwerkte technologie is (gelukkig) niet te ingewikkeld en lijkt niet eens zo vergezocht.

Belangrijke thema's

Lucht is een tot de verbeelding sprekend verhaal over ruimtereizen en technologische vooruitgang met aandacht voor belangrijke thema’s als het vinden van de plek waar je thuishoort, het recht op privacy en informatie en nepnieuws.

foto auteur © website Hamley Books