meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie: Unsinkable - Lotte van den Noort

maandag 19 april 2021

Blogtour recensie: Unsinkable - Lotte van den Noort

Summary Ben je net als ik gefascineerd door wat er met de Titanic gebeurde? Dan is dit een boek voor jou.

Recensie van De boekenfabriek voor de blogtour van Unsinkable geschreven door Lotte van den Noort en uitgegeven door Hamley Books
Lotte van den Noort

Unsinkable

358 blz
ISBN: 9789463967679

'De realiteit, dat is wat er is gebeurd. Ik ben gewoon niets gewend. Ik leefde in een droomwereld met een totaal verkeerd beeld van de werkelijkheid'.

Lotte van den Noort schrijft al sinds de basisschool. Op haar veertiende publiceerde ze haar eerste verhaal via Boekscout. Op deze manier volgden nog meerdere boeken met als hoogtepunt Typewriter dat werd uitgegeven door een kleine uitgeverij. Helaas is er destijds weinig promotie voor dit boek gevoerd, waardoor het verhaal wat in de vergetelheid is geraakt. Unsinkable is Lottes debuut bij Hamley Books, en zij gaan ook Typewriter een tweede kans geven. In een beperkte oplage zal het boek heruitgegeven worden onder de titel Unwritable. Naast schrijven heeft Lotte van den Noort een eigen bedrijf in illustraties en coverdesign.

Je weet hoe het is gegaan. Toch?

Iedereen, maar dan ook echt iedereen, kent het verhaal van de Titanic. Het onzinkbare stoomschip dat haar eerste Atlantische oversteek niet overleefde. In de nacht van 14 op 15 april 1912 raakte het schip een ijsberg en zonk binnen drie uur waarbij ruim 1500 mensen verdronken. Een van de grootste scheepsrampen aller tijden, maar was het wel een ongeluk? Al lange tijd doen speculaties de ronde dat de Titanic al vanaf de start gedoemd was om te zinken. Op deze theorieën is Unsinkable gebaseerd.

Binnenkant Unsinkable van Lotte van de Noort
We volgen Katharina (Kitty) Thompson in Southampton die na een verkeerde beleggingsbeslissing van haar vader haar luxeleventje heeft moeten opgeven. Ze werkt nu, net als haar moeder, als kamermeisje terwijl haar broer Colin de kost verdient bij een bedrijf dat schepen bouwt. Katharina geeft haar ouders de schuld van alles wat er nu mis is in haar leven. Wanneer ze een krantenartikel onder ogen krijgt waarin personeel wordt gevraagd voor de Titanic, aarzelt ze geen moment. Samen met Benedict, haar verloofde die in Ierland woont, zal ze koste wat het kost een bestaan opbouwen in Amerika.

'Met een steek in mijn hart zie ik het laatste bewijs van de Titanic verdwijnen. Dan wordt het stil. De zee wordt weer een spiegel. Zo glad, zo gevaarlijk'.

Voorspelbaar?

Lotte van de Noort, Hamley Books
© Hamley Books

Lotte van den Noort heeft ervoor gekozen om met haar verhaal de werkelijkheid zo goed mogelijk te benaderen. De historische feiten kloppen en veel van haar personages hebben ook in werkelijkheid voet op de Titanic gezet. Wie de film gezien heeft zal soms letterlijk scènes en zinnen herkennen. Wordt het boek daarmee niet te voorspelbaar? Ja, tot op zekere hoogte. We weten tenslotte allemaal hoe het afloopt, maar de auteur heeft dan ook een ‘wat als’ verhaal geschreven. Met dit gegeven wordt een heel nieuw scenario uitgewerkt, waardoor je wat er is gebeurd op een andere manier kunt gaan bekijken.

Hierdoorheen wordt ook het verhaal verteld van een jong meisje dat in een hele korte tijd volwassen moet worden. Katharina ontwikkelt zich van een verwend, over het paard getild meisje naar een jonge vrouw die op een harde manier leert wat echt belangrijk is in het leven. Niet alleen is Katharina goed uitgewerkt, maar de meeste personages om haar heen ook. Ze roepen stuk voor stuk een emotie op bij de lezer. Daarbij komt nog de soepele manier van schrijven van Lotte van den Noort en voordat je het weet heb je Unsinkable in een adem uitgelezen. Puntje van kritiek is wel hoe de dialogen zijn uitgewerkt. Deze voelen zo nu en dan te veel van deze tijd in plaats van meer dan een eeuw geleden.

De Titanic spreekt tot de verbeelding en Unsinkable is voor iedereen die zich hiertoe aangetrokken voelt een geweldige leeservaring. Lotte van den Noort is een auteur van eigen bodem die we in de gaten moeten houden.