meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Marina Gessner - De afstand tussen jou en mij

maandag 28 november 2016

Recensie Marina Gessner - De afstand tussen jou en mij

Summary Een mooi verhaal over volwassen worden in de wildernis

Marina Gessner De afstand tussen jou en mij Blossom Books
De afstand tussen jou en mij is een titel die ik vaak ben tegengekomen in de sociale media. Interessant was vooral de verschillende meningen die ik tegen kwam over dit boek. Dus toen ik hem zag liggen op mijn werk besloot ik het boek mee te nemen. Het heeft door mijn te hoge nog te lezen stapel veel te lang op de plank gelegen, maar doordat er nu een reservering voor staat moest ik nu toch echt beginnen met lezen. En dat lezen ging behoorlijk snel, binnen een dag was het uit.

McKenna droomt ervan om de Appalachian Trail te lopen, een 3500 km lang afgebakend lange-afstand-wandelpad dwars door zestien staten. Na haar eindexamen nemen zij en haar vriendin Courtney een tussenjaar om de maandenlange tocht te gaan ondernemen. Na een lange en zorgvuldige voorbereiding zegt Courtney de dag voordat de tocht begint af, het is net weer aan met haar ex-vriendje en ze wil hem niet alleen laten. McKenna is boos en teleurgesteld, maar bedenkt dan een plan om alleen te gaan zonder dit aan haar ouders te vertellen. Tijdens haar tocht ontmoet McKenna de ietwat vreemde Sam. Sam is superknap, maar McKenna heeft een vriendje thuis en besluit niet lang in zijn gezelschap te blijven rondhangen. Ze blijven elkaar echter tegenkomen en raken dan toch tot elkaar aangetrokken. Sam maakt zich zorgen om haar omdat ze als meisje alleen loopt, McKenna vraagt zich af waarom Sam de tocht loopt met een te kleine en gebrekkige uitrusting. Uiteindelijk springt de vonk over en besluiten ze samen verder te gaan. Totdat een roekeloze beslissing hen beiden in groot gevaar brengt.

De afstand tussen jou en mij is voor het grootste deel geen superspannend boek, toch voelde ik tijdens het lezen voortdurend de drang om verder te lezen. Ondanks de redelijke voorspelbaarheid van het lopen op het pad is het de auteur gelukt om McKenna’s belevenissen nergens saai te laten worden. Zeker wanneer Sam wordt toegevoegd aan het verhaal ontstaat er een hele nieuwe dynamiek. Het verschil tussen hen had niet groter kunnen zijn. McKenna komt uit een liefdevol nest, is goed voorbereid en verstandig. Sam daarentegen is een zwerver geworden, doelloos loopt hij het traject op en neer zonder dat hij ook maar door iemand wordt gemist. Het verschil in persoonlijkheid zorgt voor aantrekkingskracht, maar botst ook. Waar McKenna haar verstandige en verantwoordelijke kant toont, ziet Sam slechts braafheid. Dit leidt tot een dramatische plotwending die gebeurtenissen in gang zet die ze hadden kunnen verwachten. Ondanks deze voorspelbaarheid wordt hiermee wel spanning in het verhaal gebracht en wordt duidelijk uit welk hout ze gesneden zijn.

Ondanks dat McKenna en Sam niet erg uitgebreid uitgediept worden en ik sommige reacties niet goed kon plaatsen is er voldoende aanwezig om ze tot leven te laten komen. Al op de eerste dag ontdekt McKenna dat ze te licht gedacht heeft over de wandeltocht, maar in plaats van op te geven is ze meer vastbesloten dan ooit om haar reis af te maken. De McKenna die uiteindelijk het pad uitloopt is niet dezelfde als degene die er aan begon, ze heeft een groei doorgemaakt. Dat niet alles vanzelfsprekend is wat je hebt in je leven en dat je bij belangrijke beslissingen dicht bij jezelf moet blijven. McKenna is van een bevoorrecht, wat naïef meisje veranderd in een volwassen vrouw die haar grenzen heeft leren kennen en verantwoorde keuzes kan maken.In die zin is De afstand tussen jou en mij meer een coming of age verhaal geworden.

Ik heb genoten van het boek, ondanks de wat voorspelbare twist vond ik het een boek dat mijn aandacht vast kon houden waardoor ik het erg snel heb uitgelezen. McKenna was voor mij een bewonderenswaardige hoofdpersoon: dapper, stoer, verstandig en sterk in haar vrouw zijn.

Marina Gessner
De afstand tussen jou en mij (The Distance From Me To You)
Blossom Books