meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Shannon Kirk - Methode 15/33

zondag 20 november 2016

Recensie Shannon Kirk - Methode 15/33

Summary Shannon Kirk - Methode 15/33

Shannon Kirk Methode 15/33 Crime Compagnie

Lisa is een meisje van 16 dat zwanger is geraakt. Ze weet dit heel lang verborgen te houden voor haar omgeving en dan vooral voor haar hardwerkende en vaak afwezige ouders. Uiteindelijk lukt dit natuurlijk niet meer, waarna haar moeder haar meeneemt naar een kliniek. De dag erna wordt Lisa op weg naar school ontvoerd en haar ontvoerder maakt haar al snel duidelijk dat het om haar ongeboren kind is te doen. Lisa zit niet in zak en as, integendeel: ze baalt ervan dat het de ontvoerder is gelukt haar zomaar van de straat te plukken. Ze laat het er niet bij zitten en vanaf het allereerste moment staat ze in de ontsnappings- en wraakmodus.

Elk voorwerp en elke situatie waarin Lisa terecht komt wordt geanalyseerd en opgeslagen. Alles in haar omgeving is een asset, iets dat ze wel of niet kan gebruiken in haar ontsnappingsplan. Behalve het feit dat Lisa bijzonder intelligent is, is ze ook in staat om op moeilijke momenten haar emoties uit te schakelen. Ze gebruikt hier een figuurlijke knop voor waarmee ze bijvoorbeeld haar angst kan uitzetten, zodat er weer ruimte komt om na te denken. De methode die ze ontwikkelt om te ontsnappen noemt ze methode 15/33 en de getallen verwijzen naar de voor haar belangrijkste punten uit haar plan.

Methode 15/33 is een bijzonder boek. Allereerst is hoofdpersoon Lisa van een heel ander kaliber slachtoffer dan die we meestal tegenkomen in thrillers. Het is verbazingwekkend om te lezen hoe Lisa haar ontsnapping minutieus uitdenkt, voorbereidt en uiteindelijk ook uitvoert. Het loopt pas spaak voor Lisa wanneer ze geconfronteerd wordt met een onverwachte en onvoorziene factor, waardoor ze moet improviseren. Dit zou normaal gesproken niet zo’n probleem voor haar zijn, maar ze bevindt zich in een voor haar volkomen onbekende situatie zonder enig referentiekader.

Ten tweede is het vertelperspectief anders dan we gewend zijn in een thriller. Zowel Lisa als ontvoering specialist FBI agent Roger Liu vertellen in de ik-vorm, waarbij zij zich allebei af en toe rechtstreeks richten tot de lezer. Dit zorgt ervoor dat je als lezer meegezogen wordt in het verhaal en ongemerkt ja of nee zit te schudden.

Het derde verrassende element is dat wanneer de zaak is “opgelost” het boek nog lang niet uit is. Lisa’s plan is namelijk nog niet helemaal uitgespeeld en ze blijkt ook nog over een flinke dosis vasthoudendheid en geduld te bezitten.

Methode 15/33 is niet helemaal perfect, af en toe wordt het wel wat taai om de gedachtegang van Lisa te blijven volgen. Door de perspectiefwisselingen verdwijnt zo nu en dan de vaart wat uit het verhaal, vooral wanneer een spannende scène uit Lisa’s situatie opeens wordt afgewisseld met een levensbeschouwing van agent Liu. Dit neemt allemaal niet weg dat Methode 15/33 een verfrissende thriller is, anders dan de doorsneethriller en alleen daarom al de moeite van het lezen waard.

Shannon Kirk
Methode 15/33
320 blz