meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Cassandra Clare - De kronieken van Bane

maandag 26 december 2016

Recensie Cassandra Clare - De kronieken van Bane

Summary Cassandra Clare - De kronieken van Bane
Cassandra Clare De kronieken van Bane MoonAlle boeken van Cassandra Clare draaien om de Shadowhunters waarbij ze in elke trilogie enkele karakters uit de originele reeks tot hoofdpersonen maakt. Magnus Bane is in principe één van de bijpersonages, maar dan wel eentje die in al haar boeken een rol speelt. Bane is een heksenmeester wat betekent dat zijn vader een demon was waardoor hij magische krachten bezit en niet ouder wordt. Van alle karakters uit de serie is Magnus Bane (voor mij althans) de meest interessante omdat hij altijd wat mysterieus is gebleven. Samen met bevriende co-auteurs schreef Clare elf verhalen, waarvan er in eerste instantie tien digitaal werden verkocht. Al deze verhalen zijn gebundeld in De kronieken van Bane. Ik mocht het boek lezen voor Hebban.

De Amerikaanse auteur Cassandra Clare heeft met haar Schaduwjagerswereld inmiddels een grote fanbase opgebouwd. In 2007 werd Stad van beenderen gepubliceerd, het eerste deel in de Kronieken van de onderwereld, een serie die is uitgegroeid tot twee keer drie delen. Vorig jaar verscheen de prequel De helse creaties, zich afspelend in het Victoriaanse tijdperk. Begin volgend jaar zal Middernachtdame op de Nederlandse markt verschijnen, het eerste boek in een nieuwe trilogie De duistere machten. De populariteit van de boeken van Clare leidde in 2013 tot de bioscoopfilm City of Bones. De opbrengst viel echter zodanig tegen dat besloten werd de serie te bewerken voor tv, waarvan het eerste seizoen Shadowhunters inmiddels is uitgezonden en het tweede begin volgend jaar te zien zal zijn. Ik heb zowel de bioscoopfilm als het eerste seizoen van Shadowhunters gezien en hoewel ik de serie beduidend beter vond dan de film, doen ze beiden geen recht aan de fantasywereld die Clare heeft geschapen.

De kronieken van Bane is de bundel met de elf verhalen die Cassandra Clare schreef met Sarah Rees Brennan en Maureen Johnson. De verhalen verlopen chronologisch, het eerste Wat er echt gebeurde in Peru speelt zich af in 1791 en het laatste verhaal De voicemail van Magnus Bane sluit aan bij de slot gebeurtenissen in Stad van hemelse vlammen, het laatste deel van De kronieken van de onderwereld. Het boek is prachtig vormgegeven met illustraties aan het begin van elk verhaal.  De verhalen zelf zijn niet alle elf even bijzonder, als een geheel geven ze wel meer inzicht in de achtergrond van de heksenmeester en dan in het bijzonder in zijn jeugd en zijn bewogen liefdesleven. De verhalen waarin oude bekenden een bijrol spelen zijn het leukst om te lezen omdat ze meer achtergrondinformatie geven. Zo lees je in De redding van Raphael Santiago hoe Raphael een vampier is geworden en  De laatste strijd van het New Yorkse instituut geeft een inkijkje in de begindagen van Valentijn's cirkel.

Cassandra Clare De kronieken van BaneOmdat ik een grote fan ben van Magnus Bane heb ik wel genoten van dit boek, maar als je niet bekend bent met Cassandra Clare hoef je dit boek (nog) niet te lezen want het zal je niet veel zeggen. Inmiddels heeft Clare, ook weer met co-auteurs, op dezelfde manier tien verhalen geschreven over Simon Lewis. Deze zijn ook samengevoegd tot een bundel, Tales From Shadowhunter Academy, en is vorige maand in het Engels verschenen. Ik heb de meeste van deze verhalen gelezen en ze zijn vergelijkbaar met die in De kronieken van Bane, maar dan met Simon in de hoofdrol.

Over het algemeen reken ik mezelf wel tot de Schaduwjagers fans, maar ik vraag me ondertussen wel af of ze ook nog iets anders kan?

Cassandra Clare - De kronieken van Bane (The Bane Chronicles)
492 blz