meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Anne Blankman - Gevangene van de nacht

maandag 20 februari 2017

Recensie Anne Blankman - Gevangene van de nacht

Summary Gevangene van de nacht van Anne Blankman
Anne Blankman Cargo

Gevangene van de nacht is het Young Adult debuut en eerste deel in een trilogie van de Amerikaanse jeugdbibliotecaris Anne Blankman. Toen ze twaalf jaar oud was las ze het dagboek van Anne Frank en sinds die tijd is ze gefascineerd door de Tweede Wereldoorlog. Ze heeft veel onderzoek gedaan voor haar boek en mede daardoor is Gevangene van de nacht een echte factfiction thriller geworden: een spannende combinatie van informatie en fictie.

De 17-jarige Gretchen Müller woont met haar moeder en haar broer in het nationaalsocialistische bolwerk München in de jaren 30. De jaren waarin Adolf Hitler zijn macht over het volk vergroot en zich richt op het kanselierschap. Voor Gretchen echter is Hitler geen gevaarlijke man, hij is oom Dolf: de man die als een vader voor haar is sinds de dag dat haar eigen vader werd vermoord. Doordat haar vader zijn eigen leven heeft opgeofferd om dat van zijn leider te redden geniet de familie van Gretchen de bescherming van Hitler en zijn naaste volgelingen. Ze is opgegroeid met Hitlers denkbeelden en ze vertrouwt en gelooft in hem. Totdat ze benaderd wordt door de jonge Joodse journalist Daniel Cohen. Hij heeft informatie waardoor de omstandigheden rond de dood van haar vader wel eens heel anders zouden kunnen zijn dan dat zij altijd heeft gedacht. Vastbesloten de waarheid te achterhalen komt de wereld van Gretchen volledig op zijn kop te staan. Alles waar ze altijd in heeft geloofd komt op losse schroeven te staan en uiteindelijk brengt ze niet alleen zichzelf, maar ook het leven van haar familie in gevaar.

Anne Blankman CargoGevangene van de nacht is een prachtig boek. Het is volledig geschreven vanuit het perspectief van Gretchen, waardoor je als lezer bijna één met haar wordt. Alle hoofd personages zijn goed uitgewerkt, onderlinge relaties zijn geloofwaardig, motieven oprecht en gedragingen consistent. Er zit veel sfeer en tempo in het verhaal, waardoor de spanningsboog strak gespannen blijft staan.

Het is jammer dat er nogal wat taalfoutjes in de vertaling zijn geslopen en dat de Nederlandse titel zo nietszeggend is. De oorspronkelijke titel (Prisoner of Night and Fog) vindt zijn wortels in het gedicht "Der Erlkönig" van Goethe, dat in het boek mooi wordt uitgelegd. Het vervolg Conspiracy of Blood and Smoke is er al wel, maar is (nog?) niet vertaald in het Nederlands

Anne Blankman - Gevangene van de nacht (Prisoner of Night and Fog)
352 blz
Uitgeverij Cargo, 2014