meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Marissa Meyer - Cinder

maandag 27 februari 2017

Recensie Marissa Meyer - Cinder

Summary Marissa Meyer - The Lunar Chronicles #1 - Cinder
Marissa Meyer Cinder Blossom Books

Jaren geleden las ik dit boek en ook het tweede deel in de serie, Scarlet. Helaas voor mij - en vele anderen- werden de andere drie delen niet vertaald naar het Nederlands. De boeken staan nu weer in de belangstelling omdat Blossom Books ze opnieuw uitbrengt en ook de laatste drie op de Nederlandse markt zal brengen. Ook organiseert Blossom Books een reading challenge op Hebban en het eerste boek dat gelezen wordt is Cinder. Ik doe mee met de Challenge en eigenlijk vond ik het een goede reden om het boek te herlezen. Destijds vond ik het een heel erg goed boek, evenals opvolger Scarlet, en ik was behoorlijk teleurgesteld dat er geen verdere vertalingen meer zouden komen.

Elk boek uit The Lunar Chronicles is losjes gebaseerd op een klassiek sprookje. Cinder (van Cinderella, Assepoester) is een wees en woont bij haar gemene stiefmoeder en twee stiefzussen. Ze is een cyborg en bestaat voor 36% uit lichaamsvreemde onderdelen. Behalve een kunsthand en voet zijn er ook een aantal dingen aangepast in haar hersenen waardoor ze gewaarschuwd wordt wanneer er iets mis is met haar lichaam. Cinder is de beste monteur van New Beijing, dat onder leiding staat van de jonge prins Kai. Mensen leven naast robots en cyborgs, maar het is duidelijk dat deze laatsten als minderwaardig worden gezien. Ook Cinder voelt zich niet-menselijk en probeert haar aangepaste ledematen zoveel mogelijk verborgen te houden. New Beijing heeft een groot probleem, de pest waart rond en maakt vele slachtoffers. Al jaren proberen de beste wetenschappers een medicijn te vinden, zonder resultaat. Wanneer Cinder's stiefzusje ook besmet raakt, belandt ze in een maalstroom van gebeurtenissen en ontdekt ze belangrijke dingen over haar verleden.

De schrijfstijl van Marissa Meyer is erg toegankelijk waardoor het boek erg snel leest. Er gebeurt continue van alles waardoor je als lezer niet bepaald de tijd krijgt om het boek weg te leggen. De worldbuilding in Cinder vind ik (nog) niet heel erg uitgewerkt. Het verhaal speelt natuurlijk in de verre toekomst: er zijn vier wereldoorlogen geweest, de technologie is vergevorderd en de maan is bewoond. De wereld leeft inmiddels weer in harmonie met elkaar, op één belangrijke speler na: de Lunars die op de maan wonen. De Lunars zijn een interessant volkje, geregeerd door de wrede koningin Levana die haar volk onderdrukt door middel van magie op een bio-energetisch niveau. Het zijn vooral de personages die het boek zo leuk maken!

Cinder mag dan maar voor 64% uit menselijk weefsel bestaan, ze is beslist heel menselijk. Ze kan niet huilen of blozen, maar ze is wel degelijk in staat om emoties te voelen. Ze is slim, stoer en onafhankelijk. Ondanks dat ze heel nuchter is kan ze zich ook laten meeslepen door haar emoties en dan komt ze op voor waar ze in gelooft, ongeacht de gevolgen. Naast Cinder is koningin Levana een interessant personage. Levana riep bij mij direct beelden op van de gemene stiefmoeder van Sneeuwwitje. En niet te vergeten prins Kai die onbedoeld Cinder in een lastige situatie brengt. Marissa Meyer heeft wat leuke twists uitgehaald met klassieke Assepoester situaties, zoals bijvoorbeeld het bal en de beroemde trapscène waarbij ze haar schoentje verliest. Dit maakt het boek alleen maar leuker, Cinder is beslist geen traditionele Assepoester.

Voor mij was - en is - Cinder het veelbelovende begin van een mooie serie. Scarlet, deel twee, heb ik dus al eens gelezen, maar ik kan me er niet zo heel veel meer van herinneren. Deel drie, Cress, verschijnt volgende maand dus ga ik voordat het zover is in ieder geval Scarlet herlezen.

Marissa Meyer - Cinder (Cinder)
The Lunar Chronicles #1
376 blz