meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Kerry Drewery - Cel 7

maandag 11 december 2017

Recensie Kerry Drewery - Cel 7

Kerry Drewery, Cel 7, LS

Multimiljonair en beroemdheid Jackson Paige is vermoord. De 16-jarige Martha wordt bij het lijk gevonden, met een pistool in haar hand. Het lijkt dus een uitgemaakte zaak, vooral in een maatschappij waarin er geen rechters meer aan te pas komen maar het publiek via de populaire realityshow Dood is gerechtigheid beslist of iemand schuldig is of niet. Bovendien heeft Martha zelf schuld bekend. Maar is ze wel schuldig? Of is de realiteit veel complexer dan de media het publiek wil doen geloven?
De countdown begint. Blijft ze leven of gaat ze dood?

Jij beslist!

Cel 7 is het eerste deel van een trilogie waarin een wereld wordt geschetst waarin rechtbanken en jury’s zijn uitgebannen. Om rechterlijke dwalingen en overvolle gevangenissen te voorkomen beslist voortaan het publiek. Via de reality show Dood is gerechtigheid kunnen alle burgers op de hoogte blijven van belangrijke ontwikkelingen en via de sociale media hun stem uitbrengen: schuldig of niet schuldig. Op deze manier wacht een veroordeelde maar zeven dagen op zijn of haar vonnis. Martha Honeydew is een uniek geval, ze is de eerste tiener die volgens dit systeem berecht zal worden. Het hele land is geschokt wanneer multimiljonair en publiekslieveling Jackson Paige wordt vermoord. Martha staat met het moordwapen in haar hand naast zijn lijk en roept dat zij het heeft gedaan. Voor Kristina Albright, presentatrice van het kijkcijferkanon Dood is gerechtigheid, een uitgemaakte zaak. De vraag is natuurlijk of dit inderdaad zo is of dat de waarheid heel anders ligt.

Kerry Drewery toont de lezer een angstaanjagend beeld. In eerste instantie lijkt het nieuwe rechtssysteem heel eerlijk. Hoe vaak menen we niet dat moordenaars of verkrachters een veel te milde straf krijgen? Of dat, wanneer wij het voor het zeggen zouden hebben, iemand wel of niet de gevangenis in zou moeten? In Cel 7 lijkt het systeem ook prima te werken, de misdaadcijfers laten zien dat sinds de invoering ervan de criminaliteit significant is gedaald. Geen volle gevangenissen meer, geen moordenaars die nog vrij kunnen komen op vormfouten en geen geldverslindende rechtszaken meer. De maatschappij kan hier alleen maar beter van worden. Totdat je als lezer begrijpt dat er veel geld gemoeid is met het uitbrengen van een stem, dit kost de burger toch al snel 28 euro. En daarmee legt Drewery de schaduwkanten van het systeem bloot: mensen met geld kunnen vaak hun stem uitbrengen, terwijl arme mensen zoals Martha, dit niet kunnen betalen. Alsof dit al niet genoeg ongelijkheid inbrengt speelt de media een hele grote rol. En vooral door het manipulatieve karakter van het tv programma Dood is gerechtigheid wordt het publiek fake nieuws voorgeschoteld en zo een mening opgedrongen, een mening die alleen maar óf zwart óf wit kan zijn.

"Tien jaar geleden hebben we er als gemeenschap voor gekozen om de rechtbank de macht uit handen te nemen en besloten dat de beste, de éérlijkste en de meest gelijkwaardige manier om recht te spreken was om iedereen een stem te geven. (...) Gelijkheid voor iedereen".

Het verhaal wordt verteld vanuit de perspectieven van Martha, haar gevangenis therapeute Eve en de uitzendingen van het tv programma. Martha wacht een proces van slechts zeven dagen, waarbij ze elke dag een cel opschuift. Elke cel heeft een vorm van fysieke en/of psychische marteling voor haar in petto. Martha is zo sterk en zo overtuigd van haar keuzes dat ze het volhoudt tot aan de zesde cel. In de laatste cel krijgt ze gezelschap van de elektrische stoel waarop ze de dood zal vinden wanneer ze schuldig wordt bevonden. Cel 7 is dan ook het moment waarop Martha instort en dat is echt hartverscheurend. Als lezer krijg je naarmate het verhaal vordert al een behoorlijk idee waar het heen gaat met Martha en je kunt niets anders dan lijdzaam toezien hoe ze eraan onderdoor gaat. De spanning in Cel 7 zit vooral in de opbouw van het verhaal. De lezer bekruipt een gevoel van urgentie naarmate de dagen worden afgeteld. Met elke volgende cel neemt de vaart toe en stijgt de spanning. Martha’s verhaal kent verrassende twists, toch laat de afloop zich raden.
Cel 7
Cel 7 is een ontzettend origineel boek geworden waarin controversiële onderwerpen ter sprake worden gebracht. Spannend is het ook want wanneer je eenmaal bent begonnen is er geen stoppen meer aan.

Kerry Drewery - Cel 7 (Cell 7)