meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Alexandra Bracken - The Darkest Minds trilogie

maandag 18 juni 2018

Recensie Alexandra Bracken - The Darkest Minds trilogie

Alexandra Bracken, Karakter uitgevers

Voor Hebban mocht ik de hele trilogie lezen van The Darkest Minds van Alexandra Bracken. Een hele klus, want de boeken zijn stuk voor stuk behoorlijk dik. Na het eerste deel was ik nog niet helemaal om, maar dat veranderde nadat ik het tweede boek aan het lezen was. De wereld die geschetst wordt ligt eigenlijk niet zo ver af van de onze en wanneer je de serie uitgelezen hebt lijken de gebeurtenissen niet eens zo vergezocht. De hoofdpersonen worden heel erg ver uitgewerkt en het is Ruby uiteindelijk gelukt me mee te slepen in haar (ellendige) verhaal. Elk boek eindigt met een twist die je niet zelf had kunnen verzinnen, zodat je direct verder wilt lezen in het volgende deel. De serie is een echte aanrader voor elke lezer die niet terugschrikt voor de omvang en die verwacht een rijke en goed opgebouwde dystopische wereld aan te treffen.

De Amerikaanse auteur Alexandra Bracken startte in 2012 met ‘The Darkest Minds’-trilogie, bestaande uit De overlevenden, Onvergetelijk en Een onzeker licht. Vorig jaar besloot Karakter Uitgevers ze achter elkaar op de Nederlandse markt te brengen. De boeken zijn een groot succes en inmiddels zal de film The Darkest Minds begin augustus van dit jaar ook in de Nederlandse bioscopen te zien zijn.

In de Verenigde Staten is een vreemde ziekte uitgebroken die alleen onder kinderen slachtoffers maakt. IAAN openbaart zich op jonge leeftijd waarna een kind óf sterft óf een bijzonder talent ontwikkelt. De president besluit speciale kampen op te richten waar er gewerkt zal worden aan een genezing. Ruby wordt al op haar zevende opgesloten in Thurmond, een van de ergste kampen. Op haar zestiende weet ze te ontsnappen en sluit zich aan bij Liam, Chubs en Zu. Ze proberen het mythische rebellenkamp East River te bereiken waar alle ontsnapte psi jongeren zich verenigen. In Onvergetelijk is Ruby een soldaat in het leger van de Kinderalliantie dat echter verdeeld is geraakt en afdrijft van de oorspronkelijke doelstelling: het bevrijden van de kinderen. Ruby heeft in het rebellenkamp onder begeleiding van Clancy Gray veel geleerd over haar talent en ze is een waardevolle aanwinst. Tijdens een missie redt ze Cole Stewart, de broer van Liam. Hij stuurt Ruby in het geheim achter Liam aan die per ongeluk waardevolle informatie in zijn bezit heeft gekregen over de genezing van de ziekte. Ruby vindt nieuwe en oude vrienden en brengt iedereen terug naar het hoofdkantoor in Los Angeles, maar de machtsverhoudingen blijken daar ernstig verstoord te zijn. Tot overmaat van ramp schuift de president een aanslag op zijn leven in de schoenen van de alliantie, met dramatische gevolgen. In Een onzeker licht proberen Ruby en wat er nog over is van de Kinderalliantie een hermetisch afgesloten Los Angeles te ontvluchten. Hun doel is de Ranch, het laatste toevluchtsoord van de alliantie in het noorden van de staat. Ruby heeft een afspraak met Cole, vanaf daar zullen ze zich alleen nog maar toeleggen op het bevrijden van de kinderen uit de kampen. Dit zet de relatie tussen Ruby en haar vrienden erg onder druk, maar gebukt onder schuldgevoel trekt Ruby toch haar eigen plan.

Het verhaal dat de auteur vertelt in ‘The Darkest Minds’ beslaat in totaal meer dan 1300 bladzijdes. De wereldopbouw, de personages, het ontstaan van IAAN en de groei van het verzet verdeelt de auteur gelijkmatig over de drie delen. De boeken zijn geschreven vanuit het perspectief van Ruby en het is ook vooral haar verhaal. Ze is een Oranje, wat betekent dat ze in staat is te knoeien met iemands herinneringen en door haar onwetendheid loopt ze al vroeg in haar leven zware verliezen op. De omstandigheden in Thurmond zijn verschrikkelijk en dit heeft littekens bij Ruby achtergelaten: ze ziet zichzelf als een monster en probeert haar talent zo lang mogelijk verborgen te houden. Toch vindt ze ware vriendschap bij Liam, Chubs en Zu.

The Darkest Minds trilogieBehalve veel actie laten de boeken ook steeds verdere verdieping van de personages zien en worden er vanaf het tweede boek interessante nieuwe aan toegevoegd, zoals Cole, Vida en Jude. Ook blijft er in alle delen veel aandacht voor de groei in Ruby’s talent. Hoe meer controle ze erover krijgt, hoe onzekerder ze wordt. Want wanneer je slechte dingen doet voor een goed doel, maakt dat je dan een slecht persoon en word je dan uiteindelijk niet precies als diegenen waartegen je strijdt? Ruby is in een voortdurende gewetenstrijd verwikkeld; enerzijds wil ze het juiste doen maar anderzijds wil ze ook op zoek naar de grenzen van wat ze kan doen met haar talent. Het laatste boek staat volledig in het teken van de strijd. Strijd om de kinderen te bevrijden uit de kampen, de mensen bewust te maken van wat er in de kampen daadwerkelijk gebeurt en de zoektocht naar de remedie voor de ziekte. Het boek zit vol actie, verteld in een hoog tempo. Met name Ruby’s transformatie is compleet. Ze gaat nog steeds gebukt onder schuldgevoelens, maar er is geen twijfel meer. Het doel heiligt de middelen en haar focus is altijd Thurmond geweest. Haar talent benut ze ten volle om de kinderen die ze zo lang geleden heeft moeten achterlaten te bevrijden en zo af te kunnen rekenen met haar traumatische verleden. De eindstrijd klimt naar een climax, is heftig en bracht bij mij in ieder geval tranen naar boven. Naast alle actie vergeet de auteur gelukkig niet om de verhaallijnen netjes af te wikkelen. Ze heeft gekozen voor relatief eenvoudige, doch geloofwaardige, verklaringen voor het ontstaan en genezen van de ziekte. Elk boek in deze dystopische trilogie is dik, dat had minder gekund. Bracken is soms erg gedetailleerd in haar beschrijvingen en ook meer dan eens vallen dialogen in herhaling.

Alexandra Bracken neemt met ‘The Darkest Minds’ haar lezers stevig bij de hand om die pas na talloze pagina’s verder weer los te laten. De boodschap is duidelijk, waar volwassenen de neiging hebben de boel te verzieken zijn jonge mensen heel goed in staat het juiste te doen. ‘The Darkest Minds’ is een rijke en goed opgebouwde serie waarvan het geheel de som der delen overstijgt, geschikt voor elke lezer die net iets meer van een boek verwacht.

Alexandra Bracken - The Darkest Minds trilogie (The Darkest Minds)

De overlevenden: ISBN:9789045213668
Onvergetelijk: ISBN: 9789045215556