meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Karen McManus - Twee kunnen een geheim bewaren

maandag 11 maart 2019

Recensie Karen McManus - Twee kunnen een geheim bewaren

Summary Ik las de tweede YA thriller van Karen McManus en ik vond het wel wat.
Karen McManus, Van Goor
Karen McManus

Twee kunnen een geheim bewaren als er één dood is (Two Can Keep a Secret)

274 blz.
uitgeverij Van Goor
ISBN: 9789000364381
2019

"Als een uitgedroogde spons zuig ik haar woorden in me op. Het verrast me dat ze zoveel in één keer loslaat. Ik hoefde er alleen maar naar te vragen; dat het zo eenvoudig kon zijn..."

Echte Young Adult thrillers zijn, wanneer je iets anders wilt lezen dan de boeken van Mel Wallis de Vries, best lastig te vinden. Er zijn genoeg spannende boeken die zich afspelen in een dystopische wereld, in de ruimte of in het verleden. Spannende boeken met vampiers, weerwolven of hoofdrolspelers met bijzondere gaven. Maar een "gewone" thriller kom ik toch minder vaak tegen. Daarom lees ik (bijna) elke YA thriller die ik kan vinden, van Nederlandse auteurs of (liever) nog vertaalde boeken van buitenlandse schrijvers. Ik vind ze niet allemaal even goed, geloofwaardig of pakkend dus was ik reuze benieuwd naar dit boek met de enorm lange titel.

De Amerikaanse Karen McManus debuteerde in 2017 met de Young Adult thriller Een van ons liegt. Ze studeerde Engels en journalistiek, en werkt als marketing- en communicatieprofessional. De cover van Twee kunnen een geheim bewaren is vrij donker en door de lange titel is de afbeelding van de twee meisjes niet zo goed te zien. De tweeling Ellery en Ezra moeten noodgedwongen tijdelijk bij hun oma gaan wonen in Echo Ridge, het kleine geboorteplaatsje van hun moeder Sadie. Het is ook de stad waar hun tante op jonge leeftijd spoorloos verdween en nog geen vijf jaar geleden het tienermeisje Lacey werd vermoord. Vanaf het moment dat de tweeling aankomt gebeuren er vreemde dingen. De docent natuurwetenschappen wordt doodgereden terwijl tegelijkertijd de rust wordt verstoord door dreigende graffiti overal door de stad. De bedreigende boodschappen lijken zich vooral te richten op de meisjes die in de race zijn om gekroond te worden tot Homecoming Queen. Het lijkt er sterk op dat de moordenaar teruggekeerd is naar Echo Ridge om een nieuw slachtoffer te maken.

Twee kunnen een geheim bewaren is afwisselend geschreven vanuit de perspectieven van Ellery en Malcolm. Declan, de broer van Malcolm, was destijds het vriendje van de vermoorde Lacey. Hij is nooit officieel een verdachte geweest van de moord, maar het gezin heeft desondanks een moeilijke tijd achter de rug. Inmiddels is Declan verhuisd en is hun moeder hertrouwd met de welgestelde advocaat Peter Nilsson. Het perspectief wisselt bijna letterlijk elk hoofdstuk en doordat ze niet al te kort zijn is het gemakkelijk om ze uit elkaar te houden. De hoofdpersonen worden behoorlijk goed uitgewerkt, mede aan de hand van de dialogen leer je ze goed kennen. In de dialoog zit de kracht van de schrijfstijl van de auteur, ze zijn realistisch en goed afgestemd op de beoogde doelgroep.

Twee kunnen een geheim bewaren, uitgeverij van GoorTerwijl de spanningen hoog op beginnen te lopen in het stadje, worstelen Ellery en Ezra ook nog eens met behoorlijk wat problemen in hun privéleven. Hun moeder praat nooit over haar jeugd en het verlies van haar tweelingzus, een gegeven waarmee vooral Ellery het moeilijk heeft. Gefascineerd als ze is door true crime, is ze vastbesloten de geheimen uit het heden én verleden op te lossen. Dit is inmiddels ook de wens van de lezer, er zijn genoeg potentiële kandidaten en de spanning loopt op naarmate de avond van het Homecoming feest nadert. Het is de auteur uitstekend gelukt om, zonder in de overdrijving te schieten, diverse rookgordijnen op te werpen en de uiteindelijke dader komt dan ook als verrassing. Het enige mindere punt aan het boek is de ontknoping; deze komt te snel en eindigt te abrupt. Het had het boek recht gedaan wanneer Karen McManus meer de tijd had genomen om de finale uit te werken.

Twee kunnen een geheim bewaren als er één dood is, is een goed geschreven, spannende Young Adult thriller waarin spanning en raadsels worden opgebouwd tot een geloofwaardige ontknoping. Echt een aanrader, ook wanneer je officieel al lang niet meer tot de doelgroep behoort (zoals ik).

Dit boek las ik voor Vrouwenthrillers.

foto auteur © KaitlynLitchfieldPhotography