meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie: Dood in opdracht, de zaak Dantzig - Eric Oosthoek

maandag 12 oktober 2020

Recensie: Dood in opdracht, de zaak Dantzig - Eric Oosthoek

Summary De tweede Severyn & Govaert leest veel toegankelijker dan de voorganger.

Recensie door De boekenfabriek over Dood in opdracht, geschreven door Eric Oosthoek

Eric Oosthoek

Dood in opdracht

[De zaak Dantzig]

Severyn & Govaert #2

ISBN: 9789082993431
279 blz.
2020 © All Fiction

'Dit zijn letterlijk eilanden midden in de stad. Het jeugdwerk is wegbezuinigd. Bestuurders laten zich hier niet zien. En iedereen zwijgt'.

All Fiction

Vorig jaar bracht Eric Oosthoek, oprichter en eigenaar van de onafhankelijke uitgeverij All Fiction, zijn eerste boek uit. Onder verdenking, de zaak Morgenstond was de start van een ambitieus project dat uit negen afzonderlijke boeken zal gaan bestaan. Iets later dan gepland verscheen afgelopen mei het tweede deel. De serie is een reeks misdaadromans over het leven en het werk van tactisch rechercheur Maarten Severyn en officier van justitie Lydia Govaert. De zaken waar dit duo mee te maken krijgt zijn gebaseerd op waargebeurde feiten. De boeken worden ondersteund met een uitgebreide website waar achtergrondinformatie te vinden is over de boeken, de hoofdpersonen en de auteur zelf.

Mocro maffia

Maarten en zijn collega Jelle Rooda belanden tijdens een alcoholcontrole onverwacht in een schietpartij waarbij een collega om het leven komt. Onderzoek leidt het stel rechtstreeks de schimmige wereld in van de Mocro maffia in Amsterdam. Goed voorbereide en uitgevoerde liquidaties op bestelling waar ontzettend veel drugs, wapens en geld in omgaan. Wanneer de politie de criminelen te dicht op de hielen komt te zitten schromen zij niet om de betrokken wetshandhavers te bedreigen.

Waar Maarten Severyn in het eerste boek een prominente rol vervulde, doet hij nu een stap terug om plaats te maken voor Lydia Govaert. Zij is de officier van justitie die als vertegenwoordiger van het Openbaar Ministerie leiding geeft aan het onderzoek. Op deze manier wordt duidelijk hoe de verdeling eigenlijk is tussen de verschillende disciplines die betrokken zijn bij een grootschalig onderzoek. Lydia en Maarten kennen elkaar uiteraard van het werk, maar hebben meer met elkaar gemeen dan ze van elkaar weten. Beiden worstelen nog elke dag met een groot verlies. De vrouw van Maarten is doodgereden en Lydia’s echtgenoot heeft haar verlaten voor een andere man en woont in het buitenland. Het werk geeft hen houvast en een reden om door te gaan. In Onder verdenking ging de aandacht vooral uit naar Maarten, in Dood in opdracht leert de lezer ook Lydia een stuk beter kennen. Er is een hele leuke en interessante dynamiek ontstaan tussen Severyn, Rooda en Govaert, die erom vraagt verder doorontwikkeld te worden.

Meer spanning en nuancering

De serie beschrijft de strijd tegen de misdaad van binnenuit, wat betekent dat er veel nadruk ligt op het onderzoek en (politie) procedures. In het eerste boek leverde dit regelmatig nogal taaie beschrijvingen op waardoor het verhaal moeilijk kans kreeg om van de grond te komen. Hoe anders is dit in Dood in opdracht. Nog steeds wordt er – naar mijn smaak iets te – veel gebruik gemaakt van vakjargon en afkortingen, maar het boek kent meer actie en interactie dan zijn voorganger. Ook steekt de plot steviger in elkaar en brengt een mysterieus extra perspectief meer spanning en nuancering. Ook criminelen hebben gedachten, gevoelens en motieven.

'Ze wist niet hoe het verder moest. Òf ze wel verder moest. Als ze deed wat haar gevoel haar ingaf zou ze moeten kappen met deze waanzin, nu meteen'.

Ik was na het lezen aangenaam verrast, Dood in opdracht is behalve toegankelijker, ook gelaagder en zorgvuldiger uitgewerkt dan zijn voorganger. Dit belooft veel goeds voor het volgende boek dat naar verwachting volgend voorjaar zal verschijnen.

Mijn dank aan Eric Oosthoek voor het toesturen van een leesexemplaar.

1 opmerking:

1. Ik heb het boek eveneens gerecenseerd en had een gelijkaardige aangename en boeiende leeservaring. Daarenboven zit de lezer als het ware 'op de eerste rij' van het onderzoek. Terminologie en procedure zijn accuraat en foutloos weergegeven, alsof een advocaat het boek heeft geschreven. Duidelijk een filmscenario waard. Heel knap en veelbelovend voor de komende delen.

BeantwoordenVerwijderen