meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Wereld zonder water - Inge Sleegers

maandag 20 juni 2022

Blogtour recensie Wereld zonder water - Inge Sleegers

Summary Plussen en minnen van Wereld zonder water van Inge Sleegers.

Recensie geschreven door De boekenfabriek over het boek Wereld zonder water van Inge Sleegers voor de blogtour georganiseerd door uitgeverij Hamley Books

Inge Sleegers

Wereld zonder water

296 blz.
ISBN: 9789464510874
12/5/2022

Inge Sleegers
De Vlaamse Inge Sleegers is al langere tijd actief bezig met het schrijven van verhalen. In 2019 verscheen haar eerste Young Adult roman, De kilte van een zomernacht. Haar schrijftalent werd opgepikt door Hamley Books die in februari van dit jaar Bestemming onbekend uitbracht als e-book bij Books & Butterflies. Wereld zonder water is Sleegers tweede volledige boek. Op haar website zijn veel van haar verhalen te lezen en ook haar schrijfsels, zoals ze zelf haar blogposts noemt over zaken die haar opvallen in de wereld.

Wereld zonder water gaat over Nimue die woont in Atlantis. Door een klimaatcrisis is er een watertekort ontstaan waardoor het leven drastisch is veranderd. Er is een nieuw bestuur dat strikte regels heeft ingesteld om te kunnen overleven in een wereld waarin zowel natuurlijke grondstoffen als levende wezens schaars zijn. Een van de regels bepaalt dat meisjes op hun achttiende verjaardag getest moeten worden om hun plaats in de maatschappij vast te stellen. Het is een goed bewaard geheim wat er gebeurt met de meisjes die hun test niet succesvol afleggen, ze keren in ieder geval niet terug naar huis. Ook voor Nimue is het tijd geworden om de test af te leggen en te ontdekken wat de gevolgen daarvan zullen zijn.

'Meisjes moeten zich nu eenmaal harder bewijzen dan jongens. Het is de wet. Dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven.'

Het verhaal start met het moment waarop de hoofdpersoon Nimue achttien wordt en op het punt staat de test af te leggen. Dit eerste hoofdstuk wordt door de auteur ook aangegrepen om wat meer achtergrond te geven over de wereld waar Nimue in leeft. Nimue wordt vanaf het begin al sterk neergezet en doordat het verhaal is geschreven vanuit het ik perspectief komt zij alleen maar beter uit de verf. Naast Nimue is er ook aandacht voor andere personages die van belang zijn en vooral ook voor de relatie die Nimue met hen onderhoudt. Nimue is sterk, kritisch en bijzonder geĆ«mancipeerd. Ze vecht voor alles waar zij in gelooft en zet desnoods haar eigen leven op het spel om dat van diegenen te redden die haar dierbaar zijn. De schrijfstijl van Inge Sleegers is gemakkelijk om te lezen, modern, zonder al te veel moeilijke woorden. Haar dialogen zijn soms scherp, soms grappig, maar altijd natuurgetrouw. En vanzelfsprekend ontbreekt de maatschappijkritische noot niet. Thema’s als klimaatverandering, seksueel geweld tegen en onderdrukking van vrouwen en een tikje diversiteit maken het verhaal extra boeiend om te lezen.

Er is echter ook een kritische noot. De titel suggereert een dystopisch verhaal, waarin de worldbuilding een belangrijke rol zou horen te spelen. Dit heb ik echter niet zo ervaren, voor mij voelde de wereld meer een kapstok om het eigenlijke verhaal van Nimue aan op te hangen. Afgezien van een tijdslimiet voor het douchen is er niet zo veel te merken van een watertekort; de ontwrichting in het dagelijks leven is niet zo goed merkbaar als bijvoorbeeld in Dor van vader en zoon Shusterman. Hetzelfde geldt voor het gegeven dat meisjes die test moeten afleggen. Het is de aanzet voor Nimues avonturen, maar een degelijke uitleg voor deze maatregel blijft uit. En afgezien van het feit dat er in Wereld zonder water op een fijne manier een interessant en vlot verhaal wordt verteld, vind ik een geloofwaardige uitwerking van de worldbuilding altijd een must.

Desondanks is Wereld zonder water een boeiend en onvoorspelbaar boek, dat erg fijn leest en eigenlijk nergens verveelt.

Overzicht van deelnemende bloggers in de blogrond van Wereld zonder water geschreven door Inge Sleegers en uitgegeven door Hamley Books

foto auteur website Hamley Books