meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Blogtour recensie Onze moeder was een seriemoordenaar - Gregg Olsen

maandag 21 november 2022

Blogtour recensie Onze moeder was een seriemoordenaar - Gregg Olsen

Summary Onze moeder was een seriemoordenaar (If You Tell) is gebaseerd op afschuwelijke feiten, maar mist voor mij de diepgang in de uitwerking.

Recensie van De boekenfabriek over Onze moeder was een seriemoordenaar van Gregg Olsen voor de blogtour georganiseerd door Hamley Books voor uitgeverij Lind & Co

Gregg Olsen

Onze moeder was een seriemoordenaar (If You Tell)

442 blz.
ISBN: 9789493285804
2022 © Lind & Co
1/11/2022
True Crime

Gregg Olsen is een Amerikaanse auteur met een lange staat van dienst. Naast vele crime fictieromans schreef hij diverse true crime verhalen waar hij meerdere prijzen mee won.

'Geheimen, dat wisten alle drie de zusters Knotek, maakten deel uit van deze familie.’

Onze moeder was een seriemoordenaar vertelt het waargebeurde verhaal van Michelle (Shelly) Knotek en haar man Dave. Naar de buitenwereld een heel normaal gezin bestaande uit een hardwerkende vader, een liefdevolle thuisblijfmoeder en gelukkige kinderen. Shelly staat bekend als een hulpvaardig iemand, die altijd klaarstaat om een ander een helpende hand te bieden. Zo neemt ze haar vriendin Kathy in huis wanneer zij nergens naartoe kan en doet ze jaren later hetzelfde voor veteraan Ronald Woodworth. Wat niemand kan vermoeden is dat in hun huis in Raymond, Shelly en Dave dochters Nikki, Samantha en Tori mishandelen en vernederen, als ook Shelly’s inwonende neef Shane. De martelingen resulteren uiteindelijk in de dood, wat vervolgens weer leidt tot verzonnen verhalen over plotselinge verdwijningen. Uiteindelijk valt Shelly door de mand wanneer haar eigen dochters met hun verhaal naar de politie stappen. Shelly Knotek wordt veroordeeld tot 22 jaar gevangenisstraf.

Dit boek is gebaseerd op een true crime, en dat is niet altijd even gemakkelijk te schrijven. Hoe vreselijk de gebeurtenissen ook zijn, en dat zijn ze in dit geval, het verhaal moet interessant en vloeiend zijn om te lezen. Tegelijkertijd zijn er alleen feiten waar een auteur mee moet werken, alle dialogen en vele andere details zal hij of zij zelf moeten invullen, zonder daarbij de waarheid te veel geweld aan te hoeven doen. In Onze moeder was een seriemoordenaar is dit wat mij betreft niet helemaal gelukt. Ondanks dat het boek is onderverdeeld in tijd en personages blijft de doorgaande lijn rommelig en lastig te volgen. Er zijn te veel details en te veel herhalingen, waardoor uiteindelijk weinig extra meer wordt toegevoegd aan het verhaal zelf. Hierdoor voelt het geheel wat te veel gericht op de sensatie.

Michelle (Shelly) Knotek
Doordat het vertellen van de geschiedenis van de Knotek familie steeds wordt afgewisseld met herinneringen en gedachtes van mensen om hen heen wordt continue de vaart uit het lezen gehaald. Naast deze manier van vertellen is de schrijfstijl van deze auteur ook niet helemaal mijn smaak. Te vaak korte zinnen, stroef en te beschrijvend. Voor mij is dit boek uiteindelijk een soort van herhalend relaas geworden van de manieren waarop Shelly Knotek in staat was de mensen om haar heen te manipuleren, vernederen en martelen. Ik mis de diepgang in de hoofdpersonen. Bij true crime verwacht ik toch ook dat er wat psychologie bij komt kijken, een soort van inkijk in de hoofden van Shelly en Dave. En hoewel ik natuurlijk begrijp dat – zeker wat betreft de meisjes Knotek – er een zekere mate van privacy gewaarborgd moet blijven, mis ik ook de uitwerking van zoveel sadisme op de verdere ontwikkeling van de kinderen in hun volwassen leven.

Onze moeder was een seriemoordenaar voelt voor mij meer als een 400 tellend pleidooi om te voorkomen dat Knotek ooit nog wordt vrijgelaten dan als het verhaal dat inzicht geeft in hoe het kind Michelle Knotek heeft kunnen uitgroeien tot de psychopaat die ze uiteindelijk is geworden.

Mijn recensie maakt deel uit van een kleine blogtour rond het boek, georganiseerd door uitgeverijen Lind & Co en Hamley Books.

Deelnemende bloggers aan de blogtour van Onze moeder was een seriemoordenaar