meta content='De boekenfabriek: Mijn persoonlijke website met recensies en overzichten van spannende en fantasievolle boeken voor jeugd, YA en volwassenen' name='description'/ meta content='recensies, boeken, boekenrecensies' name='keywords'/ meta content='Anneke van Ieperen' name='Author'/> meta content='boekenfabriek@gmail.com' name='Email'/ meta content='all' name='robots'/ meta content='Netherlands' name='country'/ De boekenfabriek: Recensie Liesbeth Jochemsen - Het goud van de gelaarsde kat

maandag 5 maart 2018

Recensie Liesbeth Jochemsen - Het goud van de gelaarsde kat

Liesbeth Jochemsen, Het goud van de gelaarsde kat, Godijn Publishing

Het goud van de gelaarsde kat is één van de tien boeken uit het Boek10! project van Godijn Publishing uit 2017. Ik lees regelmatig boeken uit deze serie, ik vind het een mooie manier om nieuwe auteurs te ontdekken en soms loop je echt tegen iets moois aan. Eerder las ik al Wat jij niet weet van Cecile Korevaar en daar was ik erg blij om. Nu was het dus de beurt aan Het goud van de gelaarsde kat van Liesbeth Jochemsen. Dit boek past niet echt bij mij, het is een apart boek maar voor mij te verwarrend.

Bedankt Liesbeth en Elly dat ik een recensie exemplaar mocht lezen.

Het goud van de gelaarsde kat is het zelfstandig te lezen vervolg op De verdwenen prinses van Geografie, het debuut van Liesbeth Jochemsen. Dit boek heeft ze in eigen beheer uitgegeven, Het goud van de gelaarsde kat was vorig jaar echter onderdeel van de Boek 10 serie van Godijn Publishing. In beide boeken heeft de auteur haar liefde voor historische fictie gecombineerd met die voor sprookjes.

Vrouw Holle heeft erg veel last van Felix, een jongeman uit het dorp die slechts kattenkwaad uithaalt. Ze is hem zo zat dat ze besluit hem te betoveren om hem een lesje te leren. Hij verandert in de gelaarsde kat met de bijzonder waardevolle vaardigheid om goud te kunnen spinnen van wol. Zijn betovering kan slechts ongedaan gemaakt worden wanneer iemand de woorden Ik hou van jou tegen hem zal uitspreken. Het pad van Felix kruist dat van de kwaadaardige prins Hamlet die hiermee de uitgelezen kans ziet een greep naar de macht te doen.

Ik ontving Het goud van de gelaarsde kat als recensie exemplaar en was niet bekend met het werk van de auteur. Door de proloog begreep ik dat het een vervolg was op een eerder verschenen boek, dus de kleine samenvatting was erg handig. Door de cover, het grote lettertype en de manier van schrijven dacht ik in eerste instantie dat ik met een jeugd of Young Adult boek te maken had. Toen ik al vrij snel het woord groepsverkrachting tegenkwam begon ik hieraan te twijfelen en na wat speurwerk blijkt Het goud van de gelaarsde kat inderdaad een boek voor volwassenen te zijn. De manier van schrijven blijft het hele boek door jeugdig aandoen en dat voelt tegenstrijdig met sommige nogal brute scènes. De sadistische seksuele neigingen van prins Hamlet vind ik daardoor slecht passen bij de rest van het verhaal en het voegt wat mij betreft ook niet echt iets toe. Dat Hamlet iemand is die je liever niet tegenkomt is zonder deze scènes al voldoende duidelijk.

Alle personages in het boek zijn op de een of andere manier gelinkt aan een sprookjesfiguur of een bekende persoon uit boeken of legendes. Dit had voor mij wel subtieler gemogen, Het goud van de gelaarsde kat is nu voornamelijk een wat overweldigende verwijzing geworden naar vele bekende sprookjes. Het verhaal en de personages komen nu niet echt uit de verf omdat het eigenheid mist en daardoor oppervlakkig blijft. Soms is minder echt meer. Het einde vind ik niet erg bevredigend omdat alle losse draadjes wel erg gemakkelijk aan elkaar worden geknoopt.

Het is niet zo dat ik Het goud van de gelaarsde kat helemaal niet kan waarderen, maar het is niet voor mij bedoeld. Ik hou van Fantasy boeken, maar dan met meer gelaagdheid in de plot en dieper uitgewerkte karakters. Het goud van de gelaarsde kat mist balans, waardoor het verhaal voor mij teveel van het één en te weinig van het andere is geworden. Tegelijkertijd heb ik ook nog niet eerder een boek als dit gelezen; het is er zeker niet een van dertien uit een dozijn. Liesbeth Jochemsen heeft zeker potentie en heeft nog volop ruimte om te groeien en zich verder te ontwikkelen.

Liesbeth Jochemsen - Het goud van de gelaarsde kat
300 blz.
uitgeverij Godijn Publishing